Software a postup digitalizace
Postup digitalizace je jednoduchý. Nejprve je potřeba přehrát kazetu na pevný disk. Následně v nějaké střihovém programu vybereme které části se nám hodí a můžeme záznam upravit efekty. Následně provedeme převod do nějakého formátu pro uchování videa. Pro názornost přikládám stručný popis postupu:
1. Záznam na pevný disk programem Virtual Dub (bez ořezu)
Uložení záznamu na disk
- PPo spuštění File->Capture Avi.
- Vybrat zdroj videa
- Vybrat zdroj zvuku
- Možnost nastavit stop conditions (například po nahrání 180minut filmu)
- Nastavit output file
- Možnost nastavit stop conditions (například po nahrání 180minut filmu)
-
Nastavení synchronizace Audia a videa takto:
- Zobrazit kontrolu hlasitosti (audio volume) - kl. zkratka V
- Ověřit správné nastavení videa (filtry,TBC,korekce), případně programu Canopus Picture Controller 300. Ověřit správné nastavení VirtualDubu, volného místa na disku atd.
- Spuštění záznamu klávesou F5/ukončení záznamu klávesou ESC
- Ověřit, jestli bylo video a audio zaznamenáno správně a nerozchází se oproti sobě.
- Ověřit kvalitu videa a zvuku.
Pro záznam je potřeba zhruba 13GB pro 60minut videa.
Před přehráváním každé kazety je dobré ověřit nastavení hlasitosti (nesmí přesahovat 0dB a neměla bý být dlouhodobě za hranicí -3dB) a nastavení obrazu (jas, kontrast).
2. Střih
VVýběr jen potřebných částí záznamů a aplikace A/V filtrů
Pokud celá kazeta není jeden film a chceme ji rozdělit na více různých částí, sestříháme v nějakém prográmku. I Windows Movie Maker by mohl stačit. Lze doplnit nějaký hudební podkres, přidáme stmívačky na začátek a konec atd.
Formát videa ve kterém stříháme musí mít stejné nastavení, jako je zdigitalizovaný záznam. Takže například pro výstup z canopus ADC je to PAL (720x576).
Obraz lze vylepšit různými video filtry. Tak například lze upravit jas, kontrast, barevnost. Zajímavý filtr je Shadow/Higlight. Ten zjednodušeně v přesvětlených oblastech ubere jas a v tmavých přidá. Ale pozor, zesvětlené tmavé oblasti mají pak více šumu, takže se to nesmí přehánět.
Export jednotlivých filmů jsem prováděl do formátu PAL DV (720x576), Interlaced lower first, bez ořezu. Tento formát je dobré použít i v případě, že je původní záznam v nižším rozlišení. Výsledné video bylo pak znatelně kvalitnější.
3. Komprese do mp4 pro archivaci v programu HandBrake.
Slouží pro kompresi do ztrátového formátu MP4, a dále k ořezání okrajů a odstranění prokládání.
Použil jsem toto nastavení:
Presets: High Profile
Anamorphic: None
Modus: 2
Cropping (podle potřeby)+upravit rozměry filmu
Deinterlace: slower (ještě je možné místo toho použít decomb, ale ten nedosahoval tak dobrých výsledků)
Video Codec H.264
Avg. bitrate 2200
2 pass encoding, Turbo first pass